שאלה

האם שמן קנאביס יכול לעזור למי שסובל מבעיות שינה?
כאם כדאי לקחת שמן קנאביס לשינה?

תשובה

היום אפשר למצוא בשוק שני סוגים של שמני קנאביס שיכולים לסייע לאנשים עם הפרעות שינה.

  1. שמן קנאביס רפואי: שמן זה יכול להכיל CBD ו-THC בריכוזים משתנים.
  2. שמן CBD: שמן זה מכיל רק CBD והוא נטול THC או שריכוז ה-THC בו זניח.

מחקרים מראים כי למערכת האנדוקנאבינואידית יש כנראה תפקיד של וויסות מחזור הערות והשינה.
שני הקנאבינואידים החשובים ביותר בקנאביס הם: THC ו-CBD והם פועלים באופן שונה על המערכת הקנאבינואידית.
במחקרים שבדקו את השפעתתם בהקשר של שינה נמצאו הנתונים הבאים:

  • ל-CBD יש מאפיינים מעוררים ובמיוחד כאשר הוא ניטל עם THC.
  • בחוות דעת סובייקטיביות של צרכנים נמצא כי נטילת CBD משפרת את השינה.
  • THC מקצר את זמן חביון לשינה sleep onset latency (SOL) שהוא הזמן שלוקח לאדם להרדם.
  • כמו כן, THC מאריך את השלב של שנת הגלים האיטיים Slow Wave Sleep (SWS) שהוא השלב של השינה העמוקה ביותר.
  • בנוסף, THC מפחית את משך זמן השינה בשלב תנועות העיניים המהירות (REM) שהוא שלב בשינה המאופיין בחלומות ובשינה פחות עמוקה.

הממצאים שעולים מן המחקרים הם עדיין לא מספיק איכותיים בכדי לקבוע מסקנות לגביי טיפול בהפרעות שינה באמצעות THC ו/או CBD.

בשנת 2020 פורסמה סקירה מדעית שבדקה ממצאים ממחקרים שונים שבדקו את הפוטנציאל של שימוש בקנאבינואידים THC ו-CBD לטיפול בבעיות שינה, מציינים החוקרים כי אין מספיק נתונים בכדי להחליט על שימוש במוצרי קנאביס לטיפול בבעיות שינה.
עם זאת, החוקרים מציינים כי השימוש בקנאביס יכול להועיל במצבים של איסומניה (נדודי שינה), דום נשימה בשינה (Sleep apnea), סיוטי לילה במצבים של פוסט טראומה והפרעות שינה בשלב שנת REM.
הם מציינים כי יש צורך במחקרים נוספים שיבחנו את הפוטנציאל של הקנאביס לטיפול בהפרעות שינה.

שמן CBD לשינה