מהם פלבנואידים בקנאביס?

אדם מריח צמח קנאביס

פלבנואידים הם רכיבים כימיים, הקיימים בפירות ובצמחים רבים ובהם גם הקנאביס. בקנאביס הם חלק מעשרות תרכובות קיימות והם אחת משלוש קבוצות הרכיבים הפעילים בצמח- טרפנים, קנבינואידים ופלבונואידים. עד היום התגלו יותר מ-6,000 סוגים של פלבנואידים. תפקידם העיקרי, להגן על הצמחים מפני מחלות ומזיקים, מפני קרינת UV וכן מסייעים בתהליכי הפיגמנטציה של הצמח, כלומר בצבעו. בקנאביס יש שני סוגי פלבנואידים, הייחודים לקנאביס בלבד. בשנים האחרונות מחקרים מציגים ראיות אודות הסגולות הרפואיות של פלבנואידים. 

הכירו את הפלבונואידים בקנאביס: 

פלבנואידים הם אחת משלוש קבוצות כימיות הקיימות בצמח הקנאביס (טרפנים, קנבינואידים, ופלבנואידים) והם מהווים רק 0.014% מהמשקל של הצמח טרם הייבוש. פלבנואידים המצויים בקנאביס נמצאים בעלים, בתפרחת, בגזע ובמקומות נוספים. הם מהווים את המטען שיקבע את איכותו, טעמו, ריחו ואופיו של הקנאביס. מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת, כשחוקרים הצליחו לבודד את הקנבינואידים, המחקר שם דגש בעיקר על קנבינואידים והשפעתם עלינו. עד לפני שנים מספר, חוקרים לא ידעו כלל כיצד לבודד את הפלבונואידים בקנאביס, אולם בשנים האחרונות עולם המדע החל לשים לב אליהם ולבחון את השפעתם, מחקרים שעלו עד כה מצביעים על פוטנציאל רפואי לא מבוטל לפלבנואידים. 

האם פלבנואידים בעלי סגולות רפואיות?

חקר פלבנואידים והשפעתם על בני אדם עוד בתחילתו, אולם במחקרים מספר שנערכו בעשורים האחרונים, נמצא כי לפלבנואידים סגולות רפואיות לשיכוך כאבים, ריפוי דלקות ואפילו סיוע לטיפול בסרטן הלבלב. ב-1986 הצליחה חוקרת מאוניברסיטת לונדון, לבודד שני סוגים של פלבנואידים ומצאה שיש להם השפעות נוגדות דלקת, חזקות פי- 30 מהשפעת אספירין. במחקר משנת-2020 , נמצא כי נגזרת פלבנואיד מ – Cannaflavins-B , הינה בעלת פוטנציאל רפואי לטיפול בסרטן הלבלב . במחקר שהתפרסם בכתב העת "חדשות רפואיות" ב-2016 נמצא כי פלבנואידים יש יתרון בסיוע לעוררות מינית. המחקר שנעשה על גברים שסבלו מאין אונות במשך 10 שנים, מצא כי  גברים שצרכו יותר פלבנואידים סבלו פחות מבעיות של אין אונות (בכ-10 אחוזים). 

מה לפלבנואידים ול"אפקט הפמליה"?

"אפקט הפמליה" הוא מונח שמשמעו בפשטות כי במקרה של קנאביס השלם עולה על סך חלקיו. את המונח טבע, פרופ' רפאל משולם אשר במהלך מחקריו הבחין כי כאשר קנאביס נצרך באופן  מבודד (רק CBD או רק THC), הוא בעל אפקט, השפעה נמוכים יותר מאשר כשהוא נצרך על כל חלקיו הפעילים- קנבינואידים, פלבנואידים טרפנים. זאת בשל, האופן בה רכיבים אלו מפעילה את המערכת האנדוקנבינואידית בגופנו. לכן לפלבנואידים, כאחת משלוש קבוצות הרכיבים הכימיים בקנאביס, יש השפעה רבה על היווצרות "אפקט הפמליה", יתרה מזאת במחקרים מספר נמצא כי פלבנואידים תורמים לספיגת קנבינואידים בגוף המווסתים את השפעות  קנבינואיד THC.