מה זה CBN?

טפטפת ובקבוק שמן על רקע עלי קנאביס

CBN או בשמו המלא קנבינול, הוא ״הקנבינואיד השלישי״ בחשיבותו בצמח הקנאביס, אחרי THC ו-CBD. אם שכחתם פרח קנאביס באחת המגירות בבית למשך זמן רב, סביר להניח שפרח זה מכיל אחוזים גבוהים של CBN. זאת משום שהוא נוצר מהתפרקות כימית של THC לאחר שהוא נחשף למגע עם האוויר ועם אור השמש. הוא מתיישן ומתחמצן וכך נוצר CBN. ככל שקנאביס מאוחסן זמן רב יותר, בתנאים  לא אופטימליים, כך עולים בו אחוזי ה-CBN לעומת אחוזי ה-THC. הוא בעל השפעה משנת תודעה ובשנים האחרונות מסתבר שיש לו גם סגולות רפואיות: 

האם ל-CBN יש סגולות רפואיות? 

המחקר כאמור עוד בראשיתו. מחקרים מספר שבחנו את השפעתו (בעיקר על חיות מעבדה) מצביעים על הפוטנציאל הרפואי שלו לטיפול במחלות ובעיות רפואיות שונות. מחקר מ-2019 של "אוניברסיטת קולומביה הבריטית", שנעשה על חולדות, מצא כי CBN משכך כאבים יעיל. מסקנות החוקרים היו כי CBN יכול לסייע לשיכוך כאבים עבור חולים הסובלים באופן כרוני מכאבי שרירים, כמו חולי פיברומיאלגיה. במחקר  מ-2008 של "אוניברסיטת מזרח פיימונטה",איטליה נבחנו התכונות האנטי-בקטריאליות של CBN. החוקרים מצאו כי קנאבינול מצליח לחסל חיידקי MRSA אשר גורמים לזיהומים ועמידים לרוב סוגי האנטיביוטיקה. למרות שהמחקר בראשיתו, בקרב יצרנים וצרכנים הוא נתפס כבעל אפקט מרגיע, מרדים ומשכך כאבים. צרכנים רבים מדווחים כי קנאבינול משכך כאבים באופן יעיל כמו CBD , משחרר התכווצויות שרירים ועוויתות ומרגיע גוף ונפש. 

 האם קיימים כבר מוצרי CBN על המדפים?

תעשיית הקנאביס מציעה מגוון רחב מאוד של מוצרים המבוססים על חלק מהרכיבים הפעילים בצמח או מבוססים באופן מבודד על רכיב אחד. בשנות ה-60 של המאה הקודמת, חוקרים ישראלים הצליחו לבודד את רכיבי הקנאביס. לכן גם היום, ניתן לבודד את רכיב CBN ולהפיק מוצרי צריכה המבוססים עליו. תעשיית הקנאביס מציעה מוצרים מבוססי קנאבינול או שמן קנאבינול למי שמבקשים להיעזר בו לצרכים רפואיים. המוצרים השכיחים הם: שמן, ג'ל, קפסולות, משחות ומוצרי אדיבלס (מזון ומשקאות). עם זאת חשוב להקפיד על רכישת מוצר CBN מחברה בעלת מוניטין שמקיימת בדיקות מעבד צד שלישי לכל המוצרים שלה.